Hoe een snowboard waxen?
Na de laatste trip richting de Alpen heb ik behoorlijk wat bijgeleerd. Ik wax en slijp m’n snowboard vaak zelf. En anders door lokalen in het Alpendorp. Dit seizoen liet ik mijn snowboard in Nederland waxen en slijpen. De grote beurt.
En dat ging mis.
Een gat in m’n snowboard.
Wat er mis ging vertel ik verderop.
Maar eerst:
Snowboard waxen en slijpen?
Hoe doe je dat goed?
5 stappen om je snowboard goed te waxen
Goed om te weten. Goed gewaxte snowboards zijn minder gevoelig voor beschadigingen.
In het kort de 5 stappen als je zelf je snowboard gaat waxen:
- Zorg dat je snowboard schoon is. Even een natte doek erover. En droog vegen.
- Smelt de wax. Houd het bijvoorbeeld tegen een strijkijzer aan.
- Verdeel de wax gelijkmatig over je snowboard.Doe dat via de strijkijzer door met lange banen over je snowboard te gaan.
- Schrap nu de wax van je snowboard. Doe dat zorgvuldig. De onderkant moet echt weer helemaal glad worden. Je hebt hier speciale schrapers voor. Een soort lineaal.
- Neem een wax borstel. En borstel de wax er nog verder af. Doe dit in de lengte van je snowboard.
Zo wordt het belag ook goed gevuld.
Hoe waxt de speciaalzaak je snowboard?
In Nederland en doorgaans ook in het buitenland gebruiken ze machines. Via een soort lopende band gaat dat.
Speciaalzaken waxen als volgt je snowboard:
- Ze laten een soort harde borstel draaien. En smeren deze in met het waxblokje.
- Vervolgens gaat je snowboard in de lengte over de draaiende borstel.
- Daarna gaat je snowboard op de volgende band/ harde borstel (zit op dezelfde machine) om de wax er af te schrobben.
Hier nog even in beeld:
Waxblokje over de hard borstel:
Je snowboard wordt er overheen gehaald:
En naar de volgende band:
Even de neus tunen:
De kanten van je snowboardslijpen
Hoe doe je dat?
Dit keer een video.
Wat ging er nu mis?
(Dat gat in het snowboard)
Ja, dat is best lastig aan te geven. In ieder geval ging het om een Burton Custom uit 2008. En dat heeft er waarschijnlijk mee te maken. Want dit board ging dus zijn zesde seizoen in. En wordt per seizoen een paar keer goed gebruikt. Dus ook regelmatig gewaxt en geslepen.
Nu kreeg ik m’n board terug van de specialisten van Soellaart. Bij hun had ik de grote beurt laten uitvoeren. En de onderkant voelde aan als drie daagse stoppelbaard. Ik zou ermee kunnen glijden vertelden ze. Een dag later op de piste was het om te huilen. Alleen op de rode piste met de punt naar beneden kwam ik vooruit. Het waren steigvellen onder mn board.
Ik zocht mijn heil bij de lokale skiverhuur. Die direct vertelde dat er te weinig water gebruikt zou zijn bij het slijpen. En dat je een steenslijper moet gebruiken. Niet via de banden. Ze zouden het wel regelen.
De volgende ochtend was m’n board een stuk gladder.
En er zat een gat in.
De kern van m’n board was zichtbaar geworden. Alles was eraf geslepen. Dat kan je niet meer maken.
Terug in Nederland vertelden ze bij Soellaart dat ze het een raar verhaal vonden. En dat ze in Oostenrijk het board te hard hebben geslepen.
Tja… wat is waar?
Soellaart heeft het briljant opgelost. En overmorgen kan ik m’n nieuwe board (weer de Custom) uitproberen.
Dit bericht is geschreven door: Jurjen